Skriv magnetiske stillingsutlysninger


Skriv gode stillingsutlysninger skrivekurs

Du skulle ansatt noen – helst i går?

Men så er du ikke i det kreative hjørnet? Ikke har du tid heller, så du fisker frem en tidligere utlysningstekst. Flikker litt og tilpasser. 

 

Ble ikke spesielt bra eller originalt nå heller, det ser du, men nå må den bare ut …

… så du lukker øynene, publiserer og
håper på en god dag på Finn


Det var det visst ikke.


Så du blir fort skuffet over hva som tikker inn, enten det er antall søkere eller kompetansen (eller Gud forby, begge deler!).

Når søknadsfristen har gått ut, er det klart: Ingen av kandidatene er full match. Så du må ta valget om å rykke tilbake til start – eller ansette en fra B-bunken. Krysser fingrene og ber en stille bønn om at B-kandidaten overrasker positivt.

Det er risky og tidkrevende. Og dyrt, ikke minst. 

Prislappen på en ny runde rekruttering er høy, og kostnadene med en feilansettelse tør du nesten ikke
tenke på.

Rekk opp hånda om du kjenner deg igjen

Kurs- Hvordan skrive gode stillingsutlysninger

Du

  • har mer enn én gang sukket oppgitt «Vi får jo ikke tak i folk …» 
  • er fullstendig klar over at gode annonsetekster er viktig, men synes «hvordan»-delen er vanskelig i praksis
  • kjenner på tidsklemma og #busyhverdag, og lurer på hvordan du skal trylle frem tid til å legge mer flid i utlysningstekstene
  • har kjent på skamfulle følelsen av å publisere annonser du ikke egentlig har trua på
  • vil gjerne være kreativ og original, men så har du jo en merkevare å ivareta, og ender likevel opp med klipp og lim
  • føler deg låst i et rigid rekrutteringssystem, med det som virker som null rom for å tenke utenfor (skjema)boksene
  • har tatt kurs i stillingsutlysninger tidligere, men syntes det var tørre greier som ga deg lite


Du kan ta ned armen nå og lese videre.

Eller klikke her for å skippe alt og hoppe rett til «Jeg er med!»-delen:

 

Lær HvabeHager-metoden…

… og oppdag 

  • et tydelig rammeverk for hvordan du kan bygge opp stillingsannonsen steg for steg, så du vet hva du skal skrive og ikke
  • hvilke titler som blir klikket på
  • hvordan du unngår klisjéfella, men heller viser bedriftens personlighet
  • hvordan du viser frem kulturen og folka, ikke bare arbeidsoppgaver og krav
  • hvordan du kommer inn i hodet og under huden på drømmekandidaten, som antagelig sitter godt plassert i en annen jobb
  • hvordan du henter frem gullet du trenger for å skrive en glitrende annonse, enten kilden din er kollega eller kunde
  • hemmelige innsidetips fra Finn.no: lite kjent funksjonalitet som gjør at annonsen din blir både mer brukervennlig og et visuelt friskt pust på den ellers blågrå plattformen
  • hemmelige innsidetips fra Finn.no: lite kjent funksjonalitet som gjør at annonsen din blir både mer brukervennlig og et visuelt friskt pust på den ellers blågrå plattformen
  • hvordan du bruker ChatGPT og kunstig intelligens for å forenkle arbeidet

 

For å nevne noe. 

Og nei. Alle disse punktene betyr ikke at du snu opp ned på alt du har gjort frem til nå. Men du vil lære hvordan du med få grep kan utgjøre en stor forskjell. Uten å være proff tekstforfatter.

Når det er sagt:

Om du vil snu opp ned på måten du gjør det på, og lage stillingsannonser det går gjetord om, som gir deg søkere som sier dette …

 

 

Jeg likte formuleringen, og den humoristiske snerten i stillingsbeskrivelsen veldig godt, og ser for meg at dere er en morsom gjeng å jobbe sammen med.

 

 

For det første, utrolig bra skrevet utlysningstekst. Måten den er bygd opp på og skrevet på føler jeg at reflekterer meg som menneske og arbeidstaker og leder

 

 

Dette budskapet traff meg midt i hjertet, så denne dama sitter definitivt ytterst på stolen.

 

 

Først må jeg starte med å skryte av en stillingsannonsen som virkelig fanget oppmerksomheten min. Spennende og ikke minst levende!

 

 

Jeg ble så nysgjerrig på denne morsomme stillingsannonsen!

 

 

Det er ikke hver dag du leser en stillingsutlysning som gir deg sommerfugler i magen.

 

Svaret er JA!
Ja, jeg nikket meg gjennom hele sjekklista i utlysningsteksten. Det er ikke hver dag man kommer over en utlysningstekst som appellerer til deg på så mange nivå både i forhold til person og arbeidsoppgaver, og hvor man føler at denne jobben er jo en perfekt match.

 

 

Først og fremst; Denne stillingsutlysningen appellerer direkte til meg på flere måter. Utrolig spennende!

… så får du alle teknikkene du trenger her.

Vi bjuder på verktøy-arsenalet, så blir det opp til deg å velge hvor mye du tar i bruk – og når.

Group
Layer_1

Dette får du

Maler og oppskrifter

Praktiske maler og oppskrifter som gjør at du kan skrive annonser som snakker direkte til drømmekandidaten.

Workshop

2-3 timers überpraktisk seanse. Her både lærer og produserer du. Vi holder både digitale og fysiske workshops, spørs hva som passer best for deg.

Praktisk «skrivebibel»

Skriv så du får ja-boka, proppfull av praktiske knep og teknikker som går hånd I hånd med det du lærer her.

Guide og sjekkliste før publisering

En oppsummering av alt du lærer, sammen med en praktisk sjekkliste som hjelper deg å huke av og sikre at det du publiserer er top notch.

Personlig tilbakemelding

I ettertid kan du booke deg inn for en muntlig gjennomgang av en annonsetekst du har skrevet. 

 

Er du mer interessert i et inspirasjonsforedrag eller lynkurs? 

Vi tilpasser både lengde og innhold, så det blir spot on.

Helt konkret

Group 13

– hvordan foregår denne workshopen?

  • 2 - 3 timer seanse – enten hos oss, dere eller via skjermen 
  • Praktiske øvelser underveis. Ved hjelp av arbeidsark og maler får du overført kunnskapen ut i fingrene. Learning by doing funker, spør du oss!
  • I løpet av workshopen kan du – hvis du vil – komme godt i gang med en annonse du likevel har på blokka.
  • Om ønskelig kan vi på forhånd få tilsendt annonsetekster du har skrevet, slik at vi sammen kan gå gjennom hva du bør gjøre mer av, og hva som kan bli bedre – og ikke minst: hvordan

  • I etterkant får du tilsendt kurspresentasjon og alle arbeidsarkene (pdf-er og redigerbare maldokumenter), så det blir en lek å ta fatt på neste utlysningstekst.

    Etter dette trenger du ikke lenger gamble på at andre rekrutterere har tatt ferie, for at du skal hanke inn de beste kandidatene.


 

Hva sier andre om våre kurs og workshops?

quote

For første gang på 15 år, gleder jeg meg til å skrive stillingsutlysninger!

Tidligere kursdeltaker

quote

Jeg liker hvordan HvabeHager utfordrer oss til å tenke nytt og teste oppsett (langt) utenfor standardmalen. Det er tydelig at kandidatene liker et frisk pust – og at stillingsannonsene våre nå får flere klikk.

Robert Gätzschmann,

CEO, Zolve

Gjengen-gjeng-1

Hvem er HvabeHager?

Spesialister på tekst- og innholdsproduksjon siden 2010 – lenge før content ble et buzzord og innholdsmarkedsføring noe alle skulle ha. I dag hjelper vi noen av landets største merkevarer med tekstene som får dem til å skinne.

Enten ved å forfatte tekstene for dem – eller hjelpe dem med å kvesse egen penn. De siste 10 årene har nemlig tusenvis av mennesker deltatt på våre foredrag, workshops og skrivekurs – fysiske og analoge. Ikke minst gjennom Skriveskolen, vårt univers av nettkurs og ressurser for alle som vil lære å skrive bedre selv.

 

I dag består HvabeHager-teamet av 6 teksthoder – med over 60 (!) års samlet skriveerfaring.


Vår filosofi er enkel:

De beste (utlysnings)tekstene blir til når du løsner litt på snippen – og tør å vise personlighet.

Det er også måten vi lærer bort på: med pedagogisk humor, snert og varme, så du kan parkere usikkerhet og skrivesperre en gang for alle. 

Til skogen med dem – og vel møtt på workshop!

Layer_1

Noen av dem vi har hjulpet med stillingsutlysninger

1-3 6-3 4-4 3-3 2-3 5-2


Klar for å si farvel til tørre utlysningstekster og slappe søkerbunker?

SÅ BRA, LA OSS TA EN PRAT!