Skriv magnetiske stillingsutlysninger
En workshop for deg som er lei av rekrutteringsprosesser som aldri kommer i mål.

Du skulle ansatt noen – helst i går?
Men så er du ikke i det kreative hjørnet? Ikke har du tid heller, så du fisker frem en tidligere utlysningstekst. Flikker litt og tilpasser.
Ble ikke spesielt bra eller originalt nå heller, det ser du, men nå må den bare ut …
… så du lukker øynene, publiserer og
håper på en god dag på Finn
Det var det visst ikke.
Så du blir fort skuffet over hva som tikker inn, enten det er antall søkere eller kompetansen (eller Gud forby, begge deler!).
Når søknadsfristen har gått ut, er det klart: Ingen av kandidatene er full match. Så du må ta valget om å rykke tilbake til start – eller ansette en fra B-bunken. Krysser fingrene og ber en stille bønn om at B-kandidaten overrasker positivt.
Det er risky og tidkrevende. Og dyrt, ikke minst.
Prislappen på en ny runde rekruttering er høy, og kostnadene med en feilansettelse tør du nesten ikke tenke på.
Rekk opp hånda om du kjenner deg igjen

Du
- har mer enn én gang sukket oppgitt «Vi får jo ikke tak i folk …»
- er fullstendig klar over at gode annonsetekster er viktig, men synes «hvordan»-delen er vanskelig i praksis
- kjenner på tidsklemma og #busyhverdag, og lurer på hvordan du skal trylle frem tid til å legge mer flid i utlysningstekstene
- har kjent på skamfulle følelsen av å publisere annonser du ikke egentlig har trua på
- vil gjerne være kreativ og original, men så har du jo en merkevare å ivareta, og ender likevel opp med klipp og lim
- føler deg låst i et rigid rekrutteringssystem, med det som virker som null rom for å tenke utenfor (skjema)boksene
Du kan ta ned armen nå og lese videre.
Eller klikke her for å skippe alt og hoppe rett til «Jeg er med!»-delen:
Lær HvabeHager-metoden…
… og oppdag
- et tydelig rammeverk for hvordan du kan bygge opp stillingsannonsen steg for steg, så du vet hva du skal skrive og ikke
- hvilke titler som blir klikket på
- hvordan du unngår klisjéfella, men heller viser bedriftens personlighet
- hvordan du viser frem kulturen og folka, ikke bare arbeidsoppgaver og krav
- hvordan du kommer inn i hodet og under huden på drømmekandidaten, som antagelig sitter godt plassert i en annen jobb
- hvordan du henter frem gullet du trenger for å skrive en glitrende annonse, enten kilden din er kollega eller kunde
- hemmelige innsidetips fra Finn.no: lite kjent funksjonalitet som gjør at annonsen din blir både mer brukervennlig og et visuelt friskt pust på den ellers blågrå plattformen
For å nevne noe.
Og nei. Alle disse punktene betyr ikke at du må snu opp ned på alt du har gjort frem til nå. Men du vil lære hvordan du med få grep kan utgjøre en stor forskjell. Uten å være proff tekstforfatter.
Når det er sagt:
Om du vil snu opp ned på måten du gjør det på, og lage stillingsannonser det går gjetord om, som gir deg søkere som sier dette …
Jeg likte formuleringen, og den humoristiske snerten i stillingsbeskrivelsen veldig godt, og ser for meg at dere er en morsom gjeng å jobbe sammen med.
For det første, utrolig bra skrevet utlysningstekst. Måten den er bygd opp på og skrevet på føler jeg at reflekterer meg som menneske og arbeidstaker og leder
Dette budskapet traff meg midt i hjertet, så denne dama sitter definitivt ytterst på stolen.
Først må jeg starte med å skryte av en stillingsannonsen som virkelig fanget oppmerksomheten min. Spennende og ikke minst levende!
Jeg ble så nysgjerrig på denne morsomme stillingsannonsen!
Det er ikke hver dag du leser en stillingsutlysning som gir deg sommerfugler i magen.
Svaret er JA!
Ja, jeg nikket meg gjennom hele sjekklista i utlysningsteksten. Det er ikke hver dag man kommer over en utlysningstekst som appellerer til deg på så mange nivå både i forhold til person og arbeidsoppgaver, og hvor man føler at denne jobben er jo en perfekt match.
Først og fremst; Denne stillingsutlysningen appellerer direkte til meg på flere måter. Utrolig spennende!


… så får du alle teknikkene du trenger her.
Vi bjuder på verktøy-arsenalet, så blir det opp til deg å velge hvor mye du tar i bruk – og når.


Dette får du
Maler og oppskrifter
Praktiske maler og oppskrifter som gjør at du kan skrive annonser som snakker direkte til drømmekandidaten.
Ordinært 5 000,–
Digital workshop
2-timers überpraktisk seanse, ledet av Nina Vennevold. Her både lærer og produserer du.
Ordinært 5 500,–
Total verdi workshop-pakke: 10 500,–
Kampanjetilbud:
Velger du full pakke, får du i tillegg:
Praktisk «skrivebibel»
Skriv så du får ja-boka, proppfull av praktiske knep og teknikker som går hånd I hånd med det du lærer her.
Ordinært 389,–
Guide og sjekkliste før publisering
En oppsummering av alt du lærer, sammen med en praktisk sjekkliste som hjelper deg å huke av og sikre at det du publiserer er top notch.
Ordinært 1 490,–
Personlig tilbakemelding
Book deg tid for å få en personlig, muntlig tilbakemelding på en annonsetekst du har skrevet.
Ordinært 2 990,–
Total verdi workshop full pakke: 15 369,–
Kampanjetilbud:
Kribler du i fingrene etter å komme i gang?
Helt konkret

– hvordan foregår denne workshopen?
- 2 timers digital workshop via Zoom – ledet av Nina Vennevold.
- Praktiske øvelser underveis. Ved hjelp av arbeidsark og maler får du overført kunnskapen ut i fingrene. Learning by doing funker, spør du oss!
- I løpet av workshopen kan du – hvis du vil – komme godt i gang med en annonse du likevel har på blokka.
- Guro Nygård, vår stillingsutlysningsekspert, svarer på spørsmål fortløpende i chatten.
- I etterkant får du tilsendt kurspresentasjon og alle arbeidsarkene (pdf-er og redigerbare maldokumenter), så det blir en lek å ta fatt på neste utlysningstekst.
Vil du høste enda litt mer av erfaringene våre?
Når du velger workshop full pakke, kan du i ettertid booke deg tid for å få en personlig, muntlig tilbakemelding på en annonsetekst du har skrevet. Da får du vite hva du bør fortsette å gjøre mer av, og hva som kan bli bedre – og ikke minst: hvordan.
Etter dette trenger du ikke lenger gamble på at andre rekrutterere har tatt ferie, for at du skal hanke inn de beste kandidatene.
Hva sier andre om våre kurs og workshops?

For første gang på 15 år, gleder jeg meg til å skrive stillingsutlysninger!
Tidligere kursdeltaker

Jeg liker hvordan HvabeHager utfordrer oss til å tenke nytt og teste oppsett (langt) utenfor standardmalen. Det er tydelig at kandidatene liker et frisk pust – og at stillingsannonsene våre nå får flere klikk.
Robert Gätzschmann,
CEO, Zolve

Hvem er HvabeHager?
Spesialister på tekst- og innholdsproduksjon siden 2010 – lenge før content ble et buzzord og innholdsmarkedsføring noe alle skulle ha. I dag hjelper vi noen av landets største merkevarer med tekstene som får dem til å skinne.
Enten ved å forfatte tekstene for dem – eller hjelpe dem med å kvesse egen penn. De siste 10 årene har nemlig tusenvis av mennesker deltatt på våre foredrag, workshops og skrivekurs – fysiske og analoge. Ikke minst gjennom Skriveskolen, vårt univers av nettkurs og ressurser for alle som vil lære å skrive bedre selv.
I dag består HvabeHager-teamet av 6 teksthoder – med over 60 (!) års samlet skriveerfaring.
Vår filosofi er enkel:
De beste (utlysnings)tekstene blir til når du løsner litt på snippen – og tør å vise personlighet.
Det er også måten vi lærer bort på: med pedagogisk humor, snert og varme, så du kan parkere usikkerhet og skrivesperre en gang for alle.
Til skogen med dem – og vel møtt på workshop!

Møt damene som står bak workshopen
Camilla bidrar inn i dette workshop-konseptet med erfaringene fra 10 år med egne rekrutteringsprosesser, hundrevis av workshops – og arbeid med utallige utlysningstekster for kunder.

CAMILLA HAGER
Byråleder
Workshop-ansvarlig
Nina er en erfaren og ettertraktet kursholder. Hun har en skarp og stødig penn, og hjelper deg å sortere, strukturere og sile, så du kan få frem gullet i utlysningstekstene dine.

NINA VENNEVOLD
Kursholder, senior tekstforfatter og rådgiver
8 år fra rekrutteringsbyrå og 2 år fra personalavdeling har gitt Guro solid kompetanse i utlysningstekster. Nå hjelper hun bedrifter å velge ordene som får drømmekandidaten på kroken.

GURO NYGÅRD
Senior tekstforfatter og ekspert på stillingsutlysninger
Noen av dem vi har hjulpet med stillingsutlysninger






Kampanjetilbud
Workshop-pakke
- Digital workshop (ord. 5.500,–)
- Maler og oppskrifter (ord. 5.000,–)
(samlet verdi 10.500,–)
Kampanjetilbud:
8.500,–
Workshop full pakke
- Digital workshop (ord. 5.500,–)
- Maler og oppskrifter (ord. 5.000,–)
- Skriv så du får JA-boka (ord. 389,–)
- Personlig tilbakemelding på en utlysningstekst, så du kan sikre at den er top notch (ord. 2.990,–)
- Guide med skriftlig oppsummering + sjekkliste før publisering (ord. 1.490,–)
(samlet verdi 15.369,–)
Kampanjetilbud:
12.900,–

Sikker betaling
Betal med kort, Vipps, PayPal eller kontakt oss for faktura eller delbetaling.

7 dagers fornøydgaranti
Om du ikke skulle bli fornøyd med workshop-pakken, gir vi deg pengene tilbake. Sykt, men sant. Så sikre er vi på verdien du får her.
Eller trenger du først svar på noe av dette?
-
Jeg vil, men vet ikke hvordan jeg skal finne tid …?
Når du melder deg på, får du tilgang til teknikker, oppskrifter og maler som garantert vil hjelpe deg med å spare tid på sikt.
I tillegg har du mulighet til å komme godt på vei med en annonse i løpet av workshopen. Snakk om å slå to fluer i én workshop!
-
Kan dere garantere at vi vil få flere kvalifiserte søkere etter dette?
Selv om du er dønn avhengig av en god stillingsutlysning, kan vi ikke lukke øynene og late som om den står seg alene.
Førsteinntrykket på nettsiden, selskapets renommé, egen markedsføring og markedet er noe av det som spiller inn. Sluttresultatet i prosessen blir også påvirket av måten dere håndterer kandidatene gjennom prosessen (og her er det mange som slurver!).
Derfor kan vi ikke garantere at du alltid vil skyte gullfuglen selv om du tar i bruk alt du har lært. Eller at søknadene vil ry inn.
MEN, vi kan garantere at du – ved å lære å skrive utlysninger etter alle kunstens regler – vil høste flere positive tilbakemeldinger (på både utlysningen og selskapet) enn du gjør i dag. Vi er dessuten rimelig sikre på at du vil føle deg langt tryggere og selvsikker når du trykker «publiser»-knappen. -
Det er flere hos oss som er interessert i dette – har dere grupperabatt eller noe?
Jo da, det kan vi få til. Vi kan også kjøre denne workshopen internt hos dere, enten fysisk eller digitalt. Kontakt oss her for å ta en prat om mulighetene.
-
Hvor lett blir det å bruke det jeg lærer i etterkant?
Vi har holdt hundrevis av skriveworkshops. Og det vi er mest opptatt av, er at du skal gå ut (den digitale) døra med en verktøykasse du kan, vil og husker på å bruke i hverdagen.
Derfor er både måten vi lærer bort på, og hjelpemidlene du får tilgang til, laget for å sikre nettopp det.
-
Må jeg være kreativ og god på å skrive for å være med i workshopen?
Det er hit skrivesperre og usikkerhet kommer for å dø – har du ikke skjønt det ennå? :P
Nei da, men jo da. Du trenger verken å være kreativ eller en dreven skribent. Uansett hvilket utgangspunkt du har, kommer du til å logge deg av med nye verktøy og teknikker i ryggsekken, og disse vil heve stillingsannonsene dine mange hakk.
-
Når mange lærer det samme, vil det ikke bli like vanskelig å skille seg ut etterpå?
Selv om vi liker å tenke stort, tror vi neppe at alle Norges rekrutterere kommer til å melde seg på her (selv om de så klart burde). Men like viktig: Noe av det mest essensielle du vil lære, er hvordan du graver frem og bruker det unike gullet i hver enkelt stilling.
Om dere da ender opp med identisk resultat – ja, da blir vi imponert.
-
Jeg vil lære dette, men datoen passer ikke. Hva gjør jeg?
Vi regner med det blir flere workshops, men når vet vi ikke. Kontakt oss, så setter vi deg på ventelista for neste runde. Er dere flere i selskapet som vurderer å bli med, skriv til skriveskolen@hvabehager.no, så kan vi snakkes om muligheten for en egen workshop for dere.
-
Jeg vil skrive annerledes stillingsannonser, men møter motstand på jobben. Råd?
Ja. Bli tryggere på hvorfor de bør være annerledes. La oss gi deg noen solide argumenter og caser i workshopen, så du kan få dem over på din side.
-
Jeg ønsker meg en mal for gode stillingsannonser. Får jeg det i workshopen?
Vi liker maler, men ikke for stillingsutlysninger. Da går du fort i gjentakelsesfella, og annonsene dine skiller seg ikke ut lenger. Derfor får du heller en oppskrift for innhold og hva du bør tenke på når du skriver.
-
Kan jeg betale med faktura – eller delbetaling?
Klart det. Vi leker ikke butikk. Skriv til skriveskolen@hvabehager.no for å få fikset det.
-
Hva om jeg ikke blir fornøyd?
Så vidt vi vet, er det ingen som opererer med fornøydgaranti på slike workshops.
Men, så er ikke vi som alle andre heller.
Vi har ståltrua på denne workshopen og kursmaterialet, og er trygge på verdien det tilfører deg som sitter og jobber med utlysningstekster i det daglige.
Derfor kan du slå deg til ro med at om du (mot formodning!) ikke skulle bli fornøyd, tar du bare kontakt innen 7 dager etter workshopen og gir oss beskjed. Så gir vi deg pengene tilbake.